onsdag 31 mars 2010

Boktips och experiment

Jag har hittat en bok som kan användas i undervisningen för yngre elever eller läsas för de äldre barnen i förskolan. Boken är skriven av Zetterlund-Persson (2005) och heter Vatten, Guttas resa mellan himmel och hav. Den handlar om vattendroppen Gutta och hans resa genom vattnets kretslopp som beskrivs på ett enkelt och pedagogiskt sätt, bland annat framställs samspelet mellan havet, atmosfären och avrinningen från land. Jag tycker boken är bra uppbyggd då den är som en berättelse med bilder, men på varje sida finns det också en text som förklarar olika ord som vattnets kretslopp, moln, snö, is, bräckt vatten och strömmar genom att det står vad det är samt hur det bildas. Vill man lyfta orden som pedagog/lärare kan man genom att läsa faktatexten ge en förklaring på barnens/elevernas nivå.

Jag har även funnit ett experiment som kan användas för att visa vattnets kretslopp, experimentet är beskrivet i Burton och Taylor (1999). Författarna menar att man med hjälp av en skål kan visa hur regnvatten kan bildas ur salt havsvatten. Följande material behövs vid experimentet: en skål i glas som är djup, ugnsfast och cirka 25 centimeter bred, ett glas, plastfolie, en matsked salt och några droppar blå eller grön karamellfärg. Burton och Taylor skriver att man först ska hälla i hett vatten i skålen, det ska vara så pass mycket så att glaset kan stå i skålen utan att flyta upp. För att det ska se ut som en ö omgiven av hav ska glaset ställas mitt i skålen och i vattnet runt om röres salt och lite karamellfärg i. När det är gjort är det dags att sätta på plastfolie på skålen så att den blir tät men man behöver pressa ut lite luft och det görs genom att man försiktigt trycker på folien samtidigt som folien lyfts upp lite på ett ställe så att luften kan släppas ut. På så vis får folien formen som en tallrik, det ska föreställa ett stort moln över ön. Sedan är det bara att vänta för vattnet börjar nu förångas ur det varma ”havet” och när vattenångan når plastfolien bildas små droppar då den kondenseras eftersom plastfolien är kall. De små dropparna förenas och bildar större som sedan faller ner som regn på ”ön”. Om man vill kan man hälla lite kallt vatten på plastfolien när regnet droppar jämnt för då bildas vattendropparna snabbare. Ännu en sak som kan göras är att smaka på vattnet i glaset för att känna att det inte är salt och man ser också att detta vatten inte är färgat.

Jag provade själv att göra experimentet genom att ställa i ett glas i en glasskål innan jag hällde i kokande vatten, grön karamellfärg och salt. Jag satte på plastfolie över och sedan tog det en liten stund innan kondensen visade sig i form av små vattendroppar på undersidan av plastfolien. Dropparna föll ner och det blev vatten i glaset, detta var färglöst och det smakade inte salt. Burton och Taylor (1999) beskrev att man kunde ta lite kallt vatten på plasten för att det skulle gå fortare, jag lade på några isbitar istället vilket också resulterade i att vattendropparna bildades snabbare. På bilden ses skålen med det gröna och salta vattnet, mitt i står glaset som ska föreställa ön men det syns dock inte så bra. Jag tycker det var ett roligt experiment och jag menar att barnen kan bli fascinerade när det inte blir grönt vatten i glaset och inte heller smakar salt.

Ytterligare en sak som jag tänker att man som lärare kan göra med elever är att gå ut och titta på vattendroppar som hänger ner från buskar och träd. Burton och Taylor (1999) lyfter fram att regndroppar fungerar som prismor och glänser därmed i regnbågens alla färger när solen skiner. Vilken färg som ses beror på vinkeln mellan solen, regndroppen och dig eftersom regndropparna delar upp färgerna så att de strålar ut i olika vinklar. Genom att titta på regndroppar kan eleverna också få se att droppen fungerar som en lins för om man tittar in i droppen kan man se en jätteliten uppochnervänd bild av det som finns bakom droppen.

Referenser
Burton, J. & Taylor, K. (1999). Regn. Malmö: Gleerups Förlag.
Zetterlund-Persson, I. (2005). Vatten, Guttas resa mellan himmel och hav. Speak Marketing.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det verkar vara ett väldigt bra experiment du har hittat för att illustrera vattnets kretslopp för barn/elever och jag tror även att de upplever det som fascinerande att vattnet i glaset inte längre är grönt och salt precis som du skriver. Jag tror att de då blir intresserade och vill veta mer om hur det kan vara på detta sätt, så det kan nog vara bra att inleda med detta experiment när man ska arbeta med vattnets kretslopp i förskolan eller skolan.

    SvaraRadera